obrázek záhlaví

Kontakt:

CENTRUM   Ženy50
Anenská 10,   Brno
        (4. patro)
(po telefonické domluvě)

Jana Jarušková
728 74 04 49

Věra Pakostová
604 37 55 46

e-mail: info@zeny50.cz


účet: 2632777001/5500

účet: 2100584743/2010



PODPORUJÍ   NÁS:

Jihomoravský kraj

Statutární město Brno

Statutární město Brno

Městská část Brno-střed

Annabis
Dája Maťová




Jak lze cvičením,
relaxací a životním postojem
ovlivnit psychiku a zdraví člověka.





Jmenuji se Drahomíra  Maťová. Všichni mi přátelé a známí mi říkají Dája.
(Více informací o mně se dozvíte na webu www.dajamatova.cz)

Od dětství jsem sportovala. Cvičila jsem sportovní gymnastiku, bavilo mě plavání, lyžování, volejbal, stolní tenis, atletika. V 16 letech jsem absolvovala cvičitelský kurz základní a rekreační tělesné výchovy. Od té doby se věnuji dobrovolné cvičitelské práci. Cvičila jsem sportovní gymnastiku, džezgymnastiku, jogging.
Ve 27 letech se u mne poprvé objevily bolesti zad, které se vracely zpočátku v několikaletých intervalech, které se postupně zkracovaly. Zdravotnímu stavu jsem přizpůsobila cvičení. Dynamické sporty nahradila jóga, strečink, kalanetika a ve svých 35 letech jsem absolvovala 1. kurz cvičitele zdravotní tělovýchovy.
Po čtyřicítce se potíže se zády zhoršily, bolest mi vystřelovala do nohy. Nepomáhala klasická léčba medikamenty, ani rehabilitace, ani léčitelé. Díky kineziologii jsem pochopila, že počátek fyzických bolestí začíná mnohem dříve - v mozku, na psychické úrovni a že řešení potíží musím hledat sama v sobě. Znovu jsem absolvovala kurz cvičitele zdravotní tělovýchovy. Začala jsem vnímat cvičení více do hloubky, představovala jsem si, co se děje se svaly a klouby při konkrétním pohybu. Půjčila jsem si anatomii a své rentgenové snímky. Nechala jsem si lékaři vysvětlit, co je na mé páteři špatně. Začala jsem cvičit mentálně, v józe jsem se kdysi dozvěděla, že to jde.
Absolvovala jsem homeopatickou léčbu, která vidí člověka jako celek a léčí příčiny nemocí. Hodně jsem přemýšlela, četla čínskou tradiční medicínu a učila se cviky na posílení energetických drah.
Uvědomila jsem si, že každá bolest nám něco říká. Přijde, abychom se zastavili a zamysleli. Pochopila jsem, že se musíme naučit poslouchat potřeby svého těla. Do denního režimu musíme zahrnout více přiměřeného pohybu. Důležitá je forma pohybu, která musí odpovídat věku a našemu zdravotnímu stavu. V případě oslabení pohybového aparátu je potřeba citlivě volit druh pohybu, pak je vhodná zejména:

  • chůze - procházky v přírodě jsou nejpřirozenějším živočišným pohybem, při kterém si automaticky masírujeme počáteční bod dráhy ledvin, které jsou zdrojem vrozené energie
  • zdravotní cvičení, jóga, čchi kung
  • plavání, lyžování na běžkách

Důležité je umět udělat si radost, najít si zdroj energie, naučit se transformovat vnější energii z přírody do vnitřní energie a tu si uchovat, naučit se správně dýchat, relaxovat, zbavit se napětí a umět se uvolnit. Samouzdravovací proces organismus nastartuje, pokud k tomu má podmínky = pokud jsme v pohodě.

Cvičení jako formu pohybu chápu jako zbavení se napětí a správnou mobilizaci svalů. Svaly, které mají tendenci ke zkrácení, musíme protahovat. Naopak svaly, které pracují fázicky, mají tendenci k ochabnutí a musíme je posilovat (zejména břišní, hýžďové a svaly pánevního dna).

Pochopila jsem, že vše v přírodě je v harmonii. Člověk je její součástí. Tělem proudí v přesně vymezených dráhách životní energie. Je-li dráha někde přerušena, nastává bolest nebo nemoc. Pro harmonizaci energie existuje řada cvičení a masáží.
Další metodou, kterou využívám pro posílení zdraví, je relaxace. Relaxace je fyziologický proces, který uvolňuje napětí našeho těla, vznikající při činnosti tělesné i duševní. Jde o vědomé úsilí o uvolnění tělesného a duševního napětí. Bez uvolnění těla se nemůže dobře uvolnit mysl. Relaxace je úzce spojena s dýcháním.

Spolu s praktickým cvičením stále prohlubuji své znalosti studiem a konzultacemi se zkušenými cvičiteli a fyzioterapeuty.
V březnu 2009 jsem úspěšně ukončila kurz cvičitele zdravotní tělovýchovy I. třídy v Praze. Dále jsem absolvovala kurzy na využití Silvovy metody. Ty mě jenom utvrdily v tom, že je možné myslí ovlivnit stav fyzického těla a zbavit se starých návyků a nemocí. Tak nyní své mentální cvičení doplňuji uvědomělým cvičením v hladině alfa, kdy vidím své tělo v naprostém pořádku.

Výše zmíněné metody jsem otestovala sama na sobě a následně na mých cvičencích. Jejich používáním lze dosáhnout překvapivě dobrých výsledků - fyzické i psychické pohody. Na těchto principech je založeno mé současné zdravotní cvičení.

Ráda uvítám Vaše náměty, připomínky, zpětnou vazbu na mé cvičení. Pište na e-mailovou adresu: dmatova@volny.cz.

A nyní si společně zacvičíme, abychom předešli bolestem zad, šíje, potížím s inkontinencí, naučíme se relaxovat ...

Cvičení 1 - pánevní dno

Hlavním posláním ženy je zachování rodu, mateřství. Tomu je přizpůsobeno tělo ženy. Nejdůležitější roli hraje oblast pánve, tvořená kostním rámem pro pánevní dutinu s vnitřními orgány. Svaly, kterým je potřeba v oblasti pánve věnovat velkou pozornost, jsou svaly pánevního dna. Podrobně

Cvičení 2 - na židli - doma, v zaměstnání

V dnešní době stále někam spěcháme. Celý den sledujeme hodinky, abychom stihli vše, co jsme si naplánovali. Důsledek toho je, že jsme celý den v napětí. Naše svaly i celé tělo jsou stažené, což vede k jejich zkrácení a oslabení. Pociťujeme bolesti zad, šíje, kloubů. Stačí se na chvilku během dne zastavit, protáhnout tělo, usmát se sami na sebe, na kolegy, říct si něco hezkého. Ukážeme si pár cviků, které můžeme cvičit v místnosti na židli a které nás uvolní a naladí pozitivně. Podrobně

Cvičení 3 - na židli - aby nám nohy dobře sloužily

Často nás po pracovním dni bolí dolní končetiny. Příčiny jsou obdobné jako u ostatních civilizačních chorob: nesprávná výživa, dlouhé sezení, stání, nošení těžkých nákupních tašek, nedostatek pohybu. Dále tomu napomáhá nošení nevhodné obuvi, vysokých podpatků, úzkých a dlouhých špiček obuvi a také těsných kalhot, které zhoršují oběh krve. Řešením je úprava jídelníčku, úprava váhy, procházky v přírodě, chůze na boso a ve zdravotní obuvi, pohodlné oblečení z přírodních materiálů a několik jednoduchých cviků, které si můžeme zacvičit během pracovního dne. Podrobně

Cvičení 4 - sestava pro jarní období: Pozdrav měsíce a planet

Povzbuzuje celý nervový systém, prokrvuje pánev, uvolňuje šíji a svaly kolem páteře. Je posilující, oživující, osvěžující, povzbuzující, vzpružující a obnovující. Podrobně

Cvičení 5 - Leopardice - cvičení pro léto

Prohlubuje dýchání, zpevňuje celý trup, posiluje svaly paží, protahuje páteř a celé tělo, posiluje nervový systém. Podrobně

Cvičení 6 - Čarodějný kotel - cvičení pro podzim - lunární jóga

Uvolňuje a protahuje záda, zklidňuje nervový systém (posed kočího), tvaruje pas, posiluje břišní svaly, zlepšuje trávení, zahřívá pánev (čarodějný kotel), uvolňuje a protahuje kyčle, prokrvuje oblast pánve (rozvíraní kyčlí).
Celkově cvičení aktivně působí na oblast pánve a celému tělu dodává větší pružnost. Podrobně

Cvičení 7 - bolesti zad - bederní oblast páteře

Bolesti zad jsou nejzávažnější a nejznámější poruchou pohybového systému. V současné době patří tato vertebrogenní onemocnění k nejčastějším zdravotním poruchám a jsou typickou civilizační chorobou. "Bolest nás varuje před škodlivou činností, upozorňuje nás na přetěžování ve statických polohách a na počínající funkční poruchu." (Hošková, Matoušová, 1998). Podrobně

Cvičení 8 - bederní oblast páteře - cvičení s overballem

Cviky na bolesti zad, zvláště na bederní oblast páteře. Podrobně

Cvičení 9 - cvičení s malými míčky

Cíl: uvolnění napětí, protažení těla, zbavení bolesti zad a ramen. Podrobně

Cvičení 10 - problémy se zápěstím a rukama

Syndrom karpálního tunelu se nejčastěji vyskytuje u žen středního věku. Je způsoben stlačením středového nervu v oblasti karpálního tunelu, vytvořeného první řadou zápěstních kostí a přes ně natažených vazů. Podrobně

Cvičení 11 - Harmonizační orgánová sestava

Pomocí jednoduchých cviků slouží k autoregulaci celého organismu působením na jednotlivé dráhy - meridiány, kterými proudí energie v těle. Cviky jsou cílené na protažení svalů a uvolnění kloubů v průběhu dráhy, čímž působí pozitivně nejen na svalový a kloubní aparát, ale také na "zprůchodnění" energie v příslušných dráhách a obnovení celkové harmonie organismu. Podrobně

Harmonizační orgánová sestava s dynamickými prvky

Harmonizační sestavu s dynamickými prvky si můžete stáhnout zde. soubor *.doc

Cvičení 12 - cviky na protažení nohou

Cvičíme v lehu, s popruhy nebo terabandem. Podrobně

Cvičení 13 - cvičení s tenisovými míčky

Umožňuje nenápadnými, mírnými pohyby dosáhnout postupného i celkového uvolnění, zbavit se napětí a bolestí, posilovat svaly. Aktivuje lymfatický systém a systém malých čaker. Podrobně

Cvičení 14 - Sedm lotosových květů

Popis cvičení 7 lotosových květů si můžete stáhnout zde. soubor *.doc
Fotografie ke cvičení 7 lotosových květů si můžete stáhnout zde. soubor *.pdf

Cvičení 15 - Bioenergetická cvičení

Popis bioenergetických cvičení si můžete stáhnout zde. soubor *.pdf

© 2007-2017   Ženy50, z. s.      poslední aktualizace  15. 12. 2017