obrázek záhlaví

Statutární město Brno

Městská část Brno-střed

Historie    spolku    Ženy50    2018 - 1. pololetí

Za   krásami  Jizerských  hor   podruhé      (27.6. - 1.7. 2018)

V roce 2018 jsme připravili pětidenní turisticko-poznávací výlet opět do Jizerských hor, které stojí za opakovanou návštěvu, neboť jsou nádherné až magické.
z pobytu Samozřejmě byly naplánovány jiné trasy i návštěvy kulturních památek, jediné místo, kam jsme se chtěli podívat opakovaně, protože má vždy své kouzlo, a to Jizerku, nám nakonec nebylo umožněno navštívit, protože v plánovaném odpoledni začalo nepřetržitě pršet a foukal silný, studený vítr. Takže jsme čas využili k prohlídce Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.
Cestou z Brna do cíle naší cesty - hotelu Jelinek v Bedřichově - jsme zastavili v Jičíně, kde jsme se mohli naobědvat a samostatně si prohlédnout zdejší památky.
Další dny jsme zvládli exkurzi do rodinné firmy Rautis v Poniklé, která udržuje tradici výroby korálkových vánočních ozdob, podívali jsme se i na německou stranu hranic do historického centra města Görlitz, navštívili jsem zámek ve Frýdlantu, uskutečnili jsme výlet po trase Smědava - Frýdlantské cimbuří - Bílý potok, prohlédli si chrám v Hejnici a na zpáteční cestě do Brna nás ještě čekala zajímavá prohlídka Bozkovských dolomitových jeskyní.
Celý pobyt pečlivě a různorodě připravila Věrka Pakostová.

Třeboňsko   -   krajina   dvojího   nebe      (23. - 27. května 2018)

Koncem května se uskutečnil pětidenní pobyt v líbezné krajině plné rybníků a v nich se odrážejícího nebe.
z pobytu Cestou do Třeboně jsme se zastavili v Táboře a s průvodkyní prošli historické jádro, které je městskou památkovou rezervací. Po obědě naše cesta vedla na zámek Červená Lhota, kde jsme prošli interiéry 1. patra. Zámek, obklopený vodní plochou, působil velmi romanticky, což ještě podtrhovalo krásné slunečné počasí a syté jarní barvy krajiny.
Naše další cesta již vedla do Třeboně, kde jsme se ubytovali v luxusních apartmánech Relax Parku Třeboň, nacházejícího se na západním okraji města, hned u lázeňského parku lázní Aurora.

Další den nás čekala projížďka okolní krajinou s průvodkyní z Domu přírody Třeboňska, která se nám snažila velice zajímavě a s nadšením ukázat to hlavní, co bychom z Třeboňska měli vidět. Asi všechny nás překvapila procházka kolem pískoven, které jsou velice citlivě rekultivovány a do kterých se vracejí mnohé ohrožené druhy rostlin i živočichů.
z pobytu Zavítali jsme ale i k začátku Zlaté stoky, což je umělý kanál odebírající vodu z Lužnice a zásobující vodou mnohé rybníky, byli jsme i u Nové řeky, dalšího umělého vodního kanálu, který spojuje Lužnici a Nežárku. Má délku 13,5 kilometru a byl vybudován v letech 1585 – 1587 Jakubem Krčínem. Účelem stavby bylo především při vysokých průtocích regulování a odvádění vody z Lužnice tak, aby nedošlo k přetížení hráze rybníka Rožmberka. Zároveň kanál napájí rybníky podél jeho toku. V našem putování po Třeboňsku jsme samozřejmě nemohli nezavítat na hráz Rožmberka a obdivovali jsme i malebnost soustavy rybníků Víra, Naděje, Láska a dalších. Náš, na zážitky bohatý výlet probíhal od deváté hodiny ráno a vrátili jsme se kolem páté hodiny odpolední. A že nám byla příroda opravdu neskutečně nakloněna jsme poznali podle toho, že prakticky okamžitě po našem příjezdu k ubytovacímu zařízení se spustil liják s hromy a blesky. Přívalový déšť trval skoro celou noc. Ráno a další den sice bylo trochu pod mrakem, ale nepršelo, tudíž jsme mohli vyrazit (již jednotlivě) na prohlídku památek Třeboně. A že bylo z čeho vybírat!

• náměstí Třeboně a radniční věž
  • Divadklo J. K. Tyla
  • kostel Panny Marie Královny a sv. Jiljí   (Třeboňská madona)
  • státní zámek Třeboň
  • pivovar Bohemia Regent
  • Schwarzenberská hrobka
  • Dům přírody Třeboňska
  • Dům Štěpánka Netolického
  • Galerie buddhistického umění ve vodárenské věži
  • lázně Aurora (bazén, masáže, park)
  • Bertiny lázně
  • Muzeum a galerie Třeboň
  • Třeboň v marcipánu
  • akvárium Vratislavský dům
  • procházka kolem rybníka Svět
  • projížďka po rybníku Svět

A aby toho opravdu nebylo málo, probíhala zde v pátek Noc kostelů a v sobotu - za nádherného slunečného počasí - otevírání lázeňské sezóny s bohatým kulturním programem a řemeslnými trhy. Díky tomu jsme se opravdu nenudili a ani zdaleka nebylo možné stihnout vše, co Třeboň nabízela.

V neděli jsme na zpáteční cestě navštívili první a největší muzeum amerických předválečných automobilů v Čechách. Průvodcem nám byl sám majitel muzea a díky jeho poutavému výkladu k jednotlivým automobilům jsme si prohlídku užily i my - ženy.
Naší poslední zastávkou na cestě do Brna byly Slavonice, kde jsme kromě oběda prošli s průvodcem historickou část města. z pobytu

Hraní   s   tkaním    (24. května)

Vyzkoušet si tkaní na ručních hřebenech a vytvořit si tak originální tkanici či záložku do knihy bylo možné ve čtvrtek 24. května pod vedením Táni Nedvědové.

Koncert   ke   Dni   matek    (neděle 13. května)

koncert Stalo se již tradicí, že u příležitosti Dne matek spolek Ženy50 pořádá - nejen pro všechny maminky a ženy, ale pro všechny milovníky hudby - koncert.
Na tom letošním, v pořadí již jedenáctém, zazněly v podání Moravského klavírního tria skladby Josepha Haydna, Slovanské tance Antonína Dvořáka, vášnivé tango A. Piazzolliho a mnoho dalších virtuózních a romantických kusů...
Moravské klavírní trio se objevuje na naší koncertní scéně od roku 1997, kdy vzniklo z iniciativy členů Státní filharmonie Brno - vedoucího skupiny II. houslí Jiřího Jahody a violoncellisty Rudolfa Mrazíka, kteří přizvali ke spolupráci pianistku Janu Ryšánkovou.
Hned v následujícím roce se soubor úspěšně prezentoval na soutěži v italském Vercelli. V roce 1999 usedl k violoncellovému pultu Miroslav Zicha, profesor brněnské konzervatoře a Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.
Akci, která se konala opět v Sále Otakara Motejla na Údolní 39 v Brně, již tradičně moderovala paní Monika Brindzáková.

ŠVÝCARSKO  ZNÁMÉ,  MÉNĚ  ZNÁMÉ  A  NEZNÁMÉ    (19. 4.)

• Kde si kupoval Georges Simenon tabák do dýmky?
  • Kde leží Coco Chanel s baronem Coubertinem?
  • Kde zírá James Joyce na Eliase Canettiho?
  • Kde se císařovna Sissi setkala se svým vrahem?
  • Kde je zahrada Oskara Kokoschky?
  • Kde můžete sedět na klíně Vladimíru Nabokovovi?
  • Kde psal Benito Mussolini a kde Ernest Hemingway?

To vše a mnoho jiného jsme se dozvěděli na přednášce PhDr. Dany Dolníčkové.

Vytvořte   si   svůj   vlastní   skleněný šperk    (13. - 15. 4.)

Škrdlovice Další tvořivý víkend ve Škrdlovicích. Ve Studiu Glass Doležal si deset účastnic (některé přijely opakovaně) vytvořilo několik originálních skleněných šperků pod odborným vedením Jindřicha Doležala a Milušky Středové. Byl čas i na procházku kolem Velkého Dářka za krásného jarního počasí.

Prožitková   "městská"   vycházka    (sobota 14. dubna 2018)

Sobotní výlet se tentokrát konal přímo v Brně. Cestou po proudu řeky Svratky účastníce došly pohodovou procházkou k  soutoku se Svitavou a proti toku se vrátily do výchozího bodu, s příjemným zakončením. Připravila Táňa Nedvědová.

Bulletin  Ženy  50+         (duben)

bulletin 2/2018 Začátkem dubna vyšlo druhé číslo bulletinu Ženy 50+ v roce 2018.
A celkově je to již náš 30. elektronický bulletin!

Co   je   skryto   "mezi   řádky"   v   pohádkách    (5. 4.)

Pohádkové příběhy vstupují do našeho života formou vyprávění rodiči nebo jinými blízkými v době raného dětství. Setkání s postavami princů, princezen a dalších hrdinů a hrdinek nabízí dětem vzory, s nimiž se mohou ztotožnit či se o jejich osud mohou obávat. Vždyť kdo z chlapců si někdy nesnil o tom, že bude stejně statečný jako princ Bajaja, a která dívenka si nepřála být tak krásná jako Zlatovláska. Pohádky v sobě ale skrývají také významy, které nebývají na první poslech zřejmé, významy, o nichž je třeba přemýšlet, které je třeba objevit, odkrýt. Společně s MUDr. Ivanem Peškou jsme se vydali na cestu pátrání po těchto skrytých významech, které mají mnohé co říci nejen dnešním dětem, ale i nám, dospělým. Protože pohádky jsou ve skutečnosti příběhy, které nám mohou ukázat, jak žít naplněný a šťastný život. Je třeba jim jen nakouknout více pod "pokličku", číst "mezi řádky".

Výstava  "KDYŽ  FOTOŽENKY  FOTÍ"  na  poliklinice  Lesná

výstava Od 3. dubna probíhá výstava fotografií, které vytvořily naše členky a kamarádky z klubu FOTOŽENKY, ve kterém se scházejí absolventky fotokurzů pod vedením Alice Prokopové. Výstava je k vidění na poliklinice v koridoru v 1. patře.

Prožitkový   workshop   s   tibetskými   mísami    (22. 3.)

Ve čtvrtek 22. března 8 žen prožilo "hravé" odpoledne s tibetskými mísami. Prožitkový workshop nám poodhalil tajemství ukrytá v ojedinělém nástroji starého Tibetu. Zkoumaly jsme, povídaly si, hrály (si) a inspirovaly se. Seznámily jsme se s původem a použitím tibetských mís, vyzkoušely vodní fontánu, alikvótní tóny i zvukovou masáž. Společně jsme objevovaly blahodárný a léčebný potenciál tibetských mís.
Workshopem nás provázela Eva Sádlíková, muzikoterapeutka a pedagožka pracující s tibetskými mísami již 25 let při relaxacích, vzdělávacích a prožitkových seminářích, koncertech, přednáškách, ale i v pohádkách a příbězích pro děti.

Abeceda   paměti   -   paměť   na   čísla    (od 19. 3.)

"Jedna - bedna, dvě - šle, tři - vepři, čtyři - štíři, pět - květ, šest - pěst, sedm - Key Rum, osm - rozum, devět - medvěd, deset - posed."
Abeceda paměti je seminář pro všechny nové i staronové zájemce, kteří si chtějí vyzkoušet, co je to trénink paměti. Čekají je základní paměťové techniky, procvičení pozornosti, slovní a jiné hříčky - ale hlavně si ukážou, jak vyzrát na PINy, číselné kódy, telefonní a jiná čísla, data a letopočty. No a budou i trochu počítat - na prstech (aby procvičili i motoriku), po indickém, čínském, egyptském a ruském způsobu, v desítkové i dvojkové soustavě, s arabskými i římskými číslicemi. Po pěti lekcích pro účastníky bude hračkou zapamatovat si ve chvilce např. toto dlouhé číslo: 193201818451945550103250220 (27 míst).
Kurz vede Ing. Marcela Cvachová, certifikovaná trenérka paměti III. st.

Labyrintem   paměti:   "Paměť   jako   Brno"        (od 19. 3.)

Seminář o pěti lekcích pro všechny, kteří se již seznámili se základními paměťovými technikami (číslo-symbol 1-10 (12), kategorizace, příběh, LOCI) a chtějí je používat a procvičovat. Další hravou cestou Labyrintem paměti provází Marcela Cvachová, certifikovaná trenérka paměti. Tentokrát se účastníci nechají inspirovat ročním obdobím a také Brnem - mj. vyrazí do ulic, aby si vybudovali společnou paměťovou trasu.

Královna  LOCI  -  "královská"  paměťová  technika     (15. 3.)

z přednášky Na přednášce jsme se seznámili s královnou paměťových technik, která nám umožní s přehledem panovat nad nákupními a jinými seznamy, prezentacemi, svými řečnickými výkony a spoustou dalších informací, které si potřebujeme zapamatovat.
Co jsme se naučili: používat a vytvářet paměťové trasy a umisťovat na ně vše, co si chceme uložit do paměti a později znovu vybavit.
Přednášela Ing. Marcela Cvachová, certifikovaná trenérka paměti.

Cestopisná   beseda   -   putování   Španělskem     (8. 3. 2018)

z přednášky Různorodá krajina Španělska dokáže vzrušit lidskou duši. Příroda, památky, umění i lidé jsou úžasní. A slunce. S průvodkyní Radkou Kudlovou nás cesta vedla Katalánskem, kde jsme se letem podívali do Barcelony. Pak jsme se posunuli na jih do prosluněné Andaluzie plné rozmanitých květin. Navštívili jsme nejznámější a nejúchvatnější místa, jako je Valencie - třetí největší město Španělska, Granada (UNESCO) s památkami z doby maurské nadvlády. Také jsme se podívali na britskou pevnost Gibraltar. Naše pouť se poté točila v jižním cípu. Poznali jsme horské městečko Ronda, Nerija, přírodní horský park v pohoří El Trokal a romantické městečko Antiquera a druhé největší město Andaluzie Malagu. Pak jsme se stočili zpátky k severu přes Sevillu (UNESCO) - perlu Andaluzie, Cordobu (UNESCO) - založené Římany, se sídlem zářivého dvora Abd ar-Rahmána III. a Toledo (UNESCO) - hlavní město Kastilie. Putování jsme zakončili v hlavním městě Španělska - Madridu.

KREATIVNÍ   FOTOGRAFIE ("Cesty k tvůrčímu vyjádření ve fotografii")

(dvouměsíční  kurz  pro  středně  pokročilé  a  pokročilé  fotografy)

Motto:
"Fotografie je v současnosti vůbec nejpopulárnějším způsobem kreativního vyjadřování na světě."    Michael Freeman

Kurz je určen pro pokročilé nebo mírně pokročilé fotografky, např. pro "fotoženky" (absolventky kurzu pro začátečníky "Fotografujeme pro radost"), které by rády společně s ostatními objevovaly a prohlubovaly svoji tvořivost v oblasti fotografie, tedy pro ty, které chtějí od fotografování více než jen prosté zaznamenání skutečnosti.
Kurz byl zahájen v pátek 2. března 2018. Proběhne 8 lekcí v délce 2,5 hod. a jeden fotovýlet. Kurzu, který vede Alice Prokopová, se účastní 8 žen.

Genius   loci   -   Duch   místa     (1. 3. 2018)

z přednášky Co to vlastně je ten genius loci? Jaká je to hodnota? Proč na nás některá místa velmi silně citově působí? S Ing. arch. Karlem Březinou jsme si povídali o vzniku genia loci. Uvědomili jsme si, co jej utváří. Jak jej lze posílit, ale mnohdy i celkem poměrně snadno zničit. Přednáška byla doprovázena řadou příkladů velmi "působivých míst", které jsou chronicky známé většině lidí. Ukázali jsme si ale také některé z těch, které znají jen zasvěcení nebo jsou málo známé.

Co  na  nás  může  prozradit  naše  písmo?   (seminář 26. 2. 2018)

ze semináře Tento tříhodinový seminář nás provedl psychologií písma - grafologií, která na základě komplexních, měřitelných a popsatelných písmových znaků dokáže poměrně přesně určit, o jaký typ osobnosti pisatele se jedná. Získali jsme náhled o tom, co všechno na nás může písmo prozradit. Dále pak lze vytvořit stručný popis profilu osobnosti pisatele. Viděli jsme praktické ukázky rukopisů, k nahlédnutí byla odborná publikace, zahrnující i rozbory písma známých osobností. Popis rukopisu byl doplněn o interpretaci kresby stromu a postavy.
Seminář poutavě připravila Ing. Dagmar Moučková, absolventka čtyřsemestrálního studia u ČGK, kouč osobního rozvoje a cvičitelka jógy.

Cestopisná   beseda   o   Podkarpatské   Rusi     (22. 2. 2018)

z přednášky Prohlédli jsme si obrázky ze zájezdu spolku Ženy50 do střední části Podkarpatské Rusi v červnu 2008. Pak jsme se podívali do východní části - na fotografie z těchto míst: Jasiňa, Bliznica, Hoverla (nejvyšší hora Ukrajiny 2061 m), hřeben Kakaraza, prameny Černé Tisy, Jaremča, Vorochta a okolí. Také jsme měli možnost vidět různé suvenýry, které se z těchto oblastí vozí, jako kameny, dřevěné šperky, pravoslavné a řeckokatolické předměty, dřevěné masážní pásy, dřevěné hřebeny, atd.

Komentovaná   prohlídka   špilberských   kasemat     (15. 2.)

z exkurze Tentokrát jsme se vydali společně s průvodkyní na prohlídku kasemat na hradě Špilberk.
Za éry věznice vzniklo kolem špilberských kasemat mnoho povídaček a mýtů, které už v době otevření kasemat v roce 1880 nedávaly lidem spát. Většinou jde ale jen o lidovou bujnou představivost. Ta ostatně trvá dodnes a samy kasematy ji stále úspěšně živí dál. V rozlehlých chodbách jsme viděli stísněné dřevěné kobky, kde byli v okovech a v černočerné tmě drženi nejtěžší zločinci, fungující mučidla, dlouhé dřevěné pryčny, na nichž spaly desítky vězňů, kamna, světlíky, kuchyni i kanály na vodu.

Angličtina  pro  mírně  pokročilé     (15. února 2018)

Zahájili jsme pokračování kurzu angličtiny pro mírně pokročilé (čtvrtek 16.00 - 17.00 hod.). Délka kurzu je 16 lekcí. Vede Eva Janderová.

Zahájení   kurzů   němčiny      (středa 7. února 2018)

Zahájení kurzů němčiny pro mírně pokročilé a pokročilé, v délce 16ti lekcí.
Mírně pokročilí: 16.00 - 17.30 hod.
Pokročilí: 17.30 - 19.00 hod. Vede Mgr. Jiřina Fialová.

Angličtina   pro   pokročilejší      (od 6. 2. 2018)

V úterý 6. února byl zahájen kurz angličtiny pro pokročilejší s lektorkou RNDr. Hanou Podhajskou, Ph.D. Proběhne 16x, délka jedné lekce je 1,5 hod.

Angličtina   pro   začátečníky      (od 6. 2. 2018)

V úterý 6. února byl zahájen kurz angličtiny pro začátečníky s lektorkou RNDr. Hanou Podhajskou, Ph.D. Proběhne 16x, délka jedné lekce je 1,5 hod.

Írán   -   tajuplná   Persie     (8. 2. 2018)

z přednášky Povídání o cestě Íránem, doplněné fotkami, připravila   Věra Pakostová: "Když jsem rodině a svým blízkým oznámila, že se chystáme do Íránu, tak se chytali za hlavu. "A to se nebojíš??" byla obvyklá reakce. Občas se dokonce ukázalo, že si pletou Írán s Irákem. Je Írán opravdu tak nebezpečný? Ovšem něco jiného je politika a postoje a chování místních lidí. Pravda, i turistky a křesťanky musí chodit se šátkem na hlavě, pivo si nekoupíte ani v hotelu, při cestě i autobusy stále kontrolují a policie přesně ví, kde se právě vyskytujete, ale lidé se na vás usmívají, neustále se ptají, odkud jste a jak se vám v jejich zemi líbí. A rozhodně si, na rozdíl od jiných zemí, nepřipadáte jako "chodící peněženka".
Jen málokde tak intenzivně cítíte dech historie, jen málokde si tak silně uvědomíte pomíjivost slávy mocných říší a jejich vládců jako v Íránu."

Jak   žít   zdravěji     (seminář od 15. 1. 2018)

ze semináře 15. ledna 2018 byl zahájen seminář o pěti lekcích, který vede výživový poradce Vlastimil Ponča. Seminář se zabývá následujícími tématy:
- jak správně nakupovat
- detoxikace a regenerace
- vyvážená strava
- zásady výživy ve vyšším věku a v rekonvalescenci
- jak si udržet kondici, vitalitu a duševní pohodu co nejdéle

Jako BONUS dostanou účastníci na každé přednášce, tedy 5x, biometrické měření skladby těla s analýzou naměřených hodnot ZA CENU JEDNOHO. Pokud se zapojí do navrhovaných změn stravovacího režimu, mohou si tak sami ověřit vliv na své tělo.

Bulletin  Ženy  50+         (leden)

bulletin 1/2018 Začátkem ledna vyšlo první číslo bulletinu Ženy 50+ v roce 2018.